Inför konserten Skalkottas, Berlin, Rembetiko den 8 februari 2020 där genuin grekisk rembetiko möter banbrytande musik från 20-talets Berlin berättar violinisten Eva Lindal om sin morfar – kompositören Nikos Skalkottas.
Vilken var din första bekantskap med Skalkottas musik och hur upplevde du den?
Vi hade LP-skivor hemma med hans musik, bl.a. de grekiska danserna och kammarmusikinspelningar som var mer modernistiska, skrivet med hans 12-tonssystem. Som barn tyckte jag att det var svårlyssnat men som tonåring började jag att gilla kraften och tonspråket i hans musik.
Skalkottas dog relativt ung och du hann inte träffa honom. På vilket sätt har du utforskat hans musik?
Det var först som 20-åring som jag började att spela hans musik. Bl.a. åkte jag till Banff Arts Centre i Kanada 1982 för att studera in hans violinkonsert. Det är fantastisk och komplex musik; lite som Paganini fast i tolvton!
På vilket sätt har du utforskat hans liv och historik?
Skalkottas dog redan 1949 och var då bara 45 år. Min mamma Artemis är dotter till Skalkottas och genom hennes tidiga minnen samt genom min mormor, Matla Temko, har jag försökt att skapa min egen bild av honom. Vår morbror Nikos Skalkottas lever i Aten och är aktiv som professionell schackspelare.
I Grekland har jag fått höra mängder av berättelser, framför allt genom John G. Papaioannou som tog hand om Skalkottas efterlämnade verk och skapade ett arkiv med hans noter och partitur. Den grekiska pianisten och dirigenten George Hadjinikos (bosatt i Manchester) brukade besöka vår familj i Stockholm och han hittade och räddade verk av Skalkottas som blev kvar i Berlin när Skalkottas hastigt lämnade Berlin 1933.
Inför föreställningen ”Katastrof i djungeln” (2014) besökte jag Skalkottasarkivet i Aten för att få tag på manuskript till verk som inte är utgivna. Även musikvetaren Eva Mantzourani var en stor hjälp för mig i mitt utforskande om morfar bl.a. genom hennes biografi ”The life and twelvenote-music of Nikos Skalkottas”.
Vilket mottagande får du när du som barnbarn spelar musik av din morfar på den internationella konsertscenen?
Det är naturligtvis speciellt att spela sin morfars musik och hans musik har fört mig till scener i Paris, Aten, Patras, New York och Banff (Kanada).
Jag brukar få mängder av nyfikna frågor om honom och jag får försöka tala om det som mormor och mamma har berättat om hans liv.
År 2014 producerade Eva Lindal föreställningen “Katastrof i Djungeln” som framfördes på Kulturhuset och inom Grekisk Konstmusikfestival 2015 på Musikaliska.
Hur kom du på idén om föreställningen Katastrof i Djungeln?
Min grundidé var att presentera ny musik för en ung publik och då bestämde jag mig för att göra en föreställning om min morfar och hans modernistiska musik. Jag var fascinerad av att han hade använt en känd rembetikosång (Magissa tis Arapias) i sin dubbelkonsert för två violiner och jag tog då med Maria Stellas och Vangelis Vlavianos i projektet för att kunna blanda Skalkottas musik med rembetiko. Åsa Kalmér sammanställde manus och stod för regi och ljus.
Vad är tanken bakom titeln på föreställningen och den grafiska utformningen av affischen?
Titeln kommer från ett pianostycke av Skalkottas som var tänkt som stumfilmsmusik. Han jobbade i Berlin på 20-30-talet som stumfilmspianist så jag gav formgivaren en bild på morfar samt lite ledtrådar: Berlin, Aten, film samt fantasier kring djungeltemat.
Om du hade möjlighet att nu träffa Skalkottas, vad skulle du fråga honom?
Jag skulle fråga honom om hans liv, tankar och musik och om han tycker det är okej att jag satte ihop ett vemodigt och tokigt program om honom!
Evas lyssningstips
Vilka är dina favoritstycken av Skalkottas?
- Andra satsen i hans konsert för två violiner och orkester.
- The Sea för orkester.
- 32 pianostycken (där Katastrof i djungeln ingår).
Vilka stycken kan vara en bra introduktion för den som inte tidigare har lyssnat på Skalkottas?
36 grekiska danser för orkester är en bra första lyssning.
Skalkottas i Aten
– Rättigheter till Skalkottas musik: Contemporary music Research Centre (Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας) i Aten
– Nikos Skalkotas sal i Atens konserthuset “Megaron”
Skalkottas i Halkida
– Huset där han föddes och vuxit upp i finns i Halkida och är nu ett museum.
– “Musikkonservatorium Nikos Skalkottas” grundades år 1984 i Halkida
– “Musikgymnasium Nikos Skalkottas” grundades år 2014 i Halkida
Eva Mantzourani, musikvetare
Boken “The life and twelve-note music of Nikos Skalkottas”
Vetenskapliga uppsatser om Skalkottas